Pirates of the Baltic Sea - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Pirates of the Baltic Sea - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Pirates of the Baltic Sea

Blijf op de hoogte en volg Maud

06 November 2013 | Zweden, Stockholm

Daar gingen we dan. Donderdag om 10.30u vertrok de bus vanaf de Universiteit in Jyväskylä richting Helsinki voor een piratenervaring op de Baltische zee.
ESN-Finland had een grote cruise naar Stockholm georganiseerd voor alle ESN-leden uit Finland: the Pirates of the Baltic Sea.
Op de boot kreeg ik een beetje het Titanic-gevoel. Het schip, Silja Symphony, was zo ongelofelijk groot: 12 verdiepingen, meer dan 200m lang en ruimte voor ruim 2850 passagiers.
Eerst gingen Kelly en ik op zoek naar onze hut, die we deelden met een heel aardig Zuid-Afrikaans meisje. Dat was erg interessant, want wij konden elkaar in onze ‘native language’ verstaan. Die avond was er een thema voor alle studenten op de boot, namelijk piraten en Halloween en werd er een kostuumprijs uitgereikt. ESN had veel georganiseerd. Zo was er een openingsshow, een salsa-les (waar ik natuurlijk aan mee heb gedaan), speed dating en karaoke.
Naast alle studenten op het schip, waren er ook nog zo’n 900 andere passagiers. Er was dus ook veel entertainment vanuit het schip zelf: een acrobaat en muziek op de promenade en de Grand Opening in Atlantis (een soort kruising tussen een theater en een discotheek). Verder trad de Engelse band London Soul Section op en joh, zij waren goed!
’s Avonds was er nog een all you can eat and drink- buffet en het eten daar was echt heerlijk!
Door het slechte weer was de zee behoorlijk ruw, grappig om dat ook eens mee te maken! Vooral dansen is dan een hele ervaring!
Vrijdagochtend kwamen we aan in Stockholm en hadden we de hele dag om de stad te bezoeken. Kelly en ik gingen met de bus naar het oude centrum (Gamla Stan) en begonnen onze tour bij het Koninklijk Paleis. We kochten een kaartje waarmee we naar de schatkamer, naar de koninklijke appartementen en naar het Tre Kronor museum konden.
In de schatkamer waren alle kroonjuwelen tentoongesteld. Deze waren echt prachtig! Hier kregen we een rondleiding en hebben we veel geleerd over de geschiedenis van het Zweedse koninklijk huis.
De ‘Royal Apartments’ waren kamers en zalen in het paleis met uitleg over het gebruik ervan. Aan de inrichting kon je duidelijk zien welke kamers nog steeds gebruikt werden door de familie. In een kamer stonden veel foto’s van staatsbezoeken en ons eigen koninklijk huis was goed vertegenwoordigd. Ik heb koningin Juliana met prins Bernhard gespot en koningin Beatrix.
Het Tre Kronor museum is gewijd aan het originele Tre Kronor Paleis in Stockholm. Dit paleis was in 1697 verwoest door een brand. Op dezelfde plek staat het huidige koninklijke paleis.
Na het bezoek aan the Royal Palace, zijn we het oude centrum in gegaan, hebben we veel souvenirwinkeltjes bezocht en zijn we lekker gaan eten bij ‘Den Gyldene Freden’. Het oudste restaurant van Stockholm, met een ongewijzigd interieur volgens het Guinness Book of Records.
Daarna was het helaas weer tijd om terug te gaan naar onze mooie Silja Symphony, voor een 2e avond feest en entertainment! Deze avond verkocht de taxfree shop alcohol aan de ESN-studenten (dat deden ze de eerste avond nog niet), dus je kan je voorstellen hoe dat eraan toe ging! De meerderheid kwam met dozen vol drank van de boot af op zaterdagochtend.
Het schip kwam zaterdagochtend rond 10.00u weer aan in Helsinki en daar stond onze bus al te wachten. De terugweg in de bus was zeer rustig en er werd vooral veel geslapen. Rond een uur of 16.00u waren we terug in het bekende Jyväskylä, een heel groot avontuur rijker!

(Kijk voor alle foto's van deze Stockholm-reis bij 'Foto's')

• 06 November 2013 - 00:56

Mia:

Nou Maud ik heb weer genoten van je verhaal en was weer even in Stockholm. Die boot lijkt me een prachtige ervaring. Waren er ook Leonardo di Caprio's aanwezig?
    Geniet er nog maar van want hier in Nederland is er vooral veel regen.
    Groetjes Mia

• 06 November 2013 - 11:22

Celine:

Wauw wat coooool op zo'n groot cruiseship met alles erop en eraan! Ik ben vet jaloers!
    Maar ik heb wel even een vraagje: je zegt, tussen haakjes, dat je natuurlijk mee hebt gedaan aan de salsa-les, maar daarna gaat de opsomming nog verder met andere belangrijk dingen, zoals speed-daten en karaoke, en daarover zeg je niets.... ik neem toch wel aan dat je daar ook aan hebt meegedaan?!?!
    Lijkt me echt kei gezellig om met zoveel studenten een cruiseschip onveilig te maken en daarna ook nog interessante dingen te zien in Zweden, kei vet!

• 06 November 2013 - 19:12

Suzanne:

Ha Maud,

Ik ben het eens met de eerdere reactie, het viel mij ook op dat er verdacht weinig over de speed date gezegd werd haha. Super leuk om te lezen dat je het verder zo goed naar je zin hebt. Staan er nog meer 'schoolreisjes' op de planning?

Xx je nicht

• 08 November 2013 - 18:49

Loes:

Wat een mooie ervaring weer!
    Titanic experience/ cruise, salsales, stockholm-sightseeing en een pirate-/halloweenparty, en dat in slechts 2 dagen! --little twinge of jealousy--
    Ik vind het prachtig en geef je groot gelijk hoor.. Ga vooral zo door;)!

Groetjes aan en veel plezier met Judith, ik wacht ondertussen vol spanning op het volgende avontuur...

xx Loes

• 09 November 2013 - 21:40

Ria:

Hoi Maud,

Leuk je verhalen te lezen. Geniet er nog van.

Gr, Ria

• 12 November 2013 - 19:13

Thecla:

Ha Maud,

Een interessant, maar druk weekend gehad zo te lezen.
    Studie in het buitenland, lijkt meer op 'vakantie' in het buitenland.

Geniet van deze tijd.

Veel groetjes vam Jo en Thecla.

• 16 November 2013 - 16:22

Jeroen:

Hey Maud,

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, lijkt alsof je je nog niet verveelt daar:) Veel succes en plezier nog!