Zonnige week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Zonnige week! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Zonnige week!

Blijf op de hoogte en volg Maud

30 Oktober 2013 | Finland, Jyväskylä

Het is alweer 2 weken geleden dat ons mam mij hier in Jyväskylä kwam opzoeken. Het was echt ontzettend gezellig en we hebben veel dingen gedaan. Op veel plaatsen was ik zelf ook nog niet geweest, dus dit was een mooie gelegenheid om dat eens te doen.
We zijn veel buiten geweest, want het was hier enorm lekker weer. De temperatuur was weliswaar niet heel hoog, maar de zon scheen volop!
We zijn naar de verschillende campussen geweest, hebben om het grote meer gewandeld en ook nog wat kleinere meertjes bezocht. Verder hebben we de binnenstad verkend en zijn we naar het winkelcentrum geweest. We hebben een natuurpad gewandeld en verschillende musea bezocht. Zo zijn we naar het Alvar Aalto museum geweest, naar het Craftsmuseum en naar het Natural History Museum of Central Finland. Dit laatste museum had een uitgebreide collectie van dieren, liet de geografische geschiedenis van Centraal Finland zien en had een uitkijktoren vanwaar je de stad prachtig kon zien liggen. In het Craftsmuseum was een tentoonstelling van traditionele kleding en kon je zien hoe breiwol gemaakt werd of hoe ingewikkeld het is om kloskant te maken. Het Alvar Aalto museum was, zoals de naam al doet vermoeden, gewijd aan de architect Alvar Aalto, die uit Jyväskylä kwam.
Ook hebben mama en ik geluncht op de universiteit en zijn we samen naar een van mijn lessen geweest van het vak ‘Special Education in Finland’.
Donderdag moesten we heel vroeg opstaan om de trein naar Helsinki te halen. We werden hier wel voor beloond, want ondanks een rit van 3 uur waren we al om 10.30u in de hoofdstad. Ook hier hebben we de tijd goed benut. Voordat we konden inchecken hadden we de twee bekendste kerken (de Domkerk van Helsinki en de Oespenski-kathedraal ) en de haven al bekeken. Daarna zijn we gaan shoppen. Zo zijn we bij Stockman (een groot en mooi warenhuis) en Marimekko (een exclusief Fins merk) geweest en hebben we heerlijk gegeten bij een leuke Italiaan.
De hotelkamer (het was meer een studio) was heel mooi, van alle gemakken voorzien en lag heerlijk dicht bij het centrum.
Vrijdag na het ontbijt zijn we weer de stad in gegaan. We zijn eerst langs het Parlementsgebouw gelopen en daarna hebben we the National Museum of Finland bezocht. Hier kregen we een goede indruk van de Finse geschiedenis (prehistorie tot nu). Vervolgens zijn we als laatste activiteit met de veerboot naar Suomenlinna geweest. Dit is een fort uit 1748 op een van de eilanden bij de kust van Helsinki. Dit fort is belangrijk geweest in een aantal oorlogen waar Finland bij betrokken was en is in 1991 toegevoegd aan de UNESCO World Heritage list als een uniek voorbeeld van de Europese militaire architectuur uit zijn tijd.
Helaas zat het er toen weer bijna op, want zaterdagochtend zaten we al om 05.30u in de bus richting het vliegveld, waar ik mama rond 06.15u heb uitgezwaaid.
Het was echt een superweek!!

• 30 Oktober 2013 - 22:30

Lieke:

Wat hebben jullie veel gedaan in zo'n korte tijd, volgens mij hebben jullie je niet verveeld! ;) Nu ben je alweer op de helft van je reis, gaat snel zeg! Geniet er nog van! X

• 30 Oktober 2013 - 23:46

Céline :

Klinkt als een intensief en top weekje! Toch handig dat je mam zo'n goede gids had dat ze zoveel heeft kunnen zien ;)

• 31 Oktober 2013 - 09:02

Judith:

Mooie foto's! En haha, net the shire indeed ;). Tot over ongeveer een weekje!!

• 31 Oktober 2013 - 20:47

Dein En Stefan:

Tourguide Mautl!

Wat een leuke update weer! Os moeder was inderdaad super enthousiast en raakte niet uitgepraat over jullie avonturen!
    "Koel" dat je je Finse-reisgids-skills geoefend hebt....Dan kunnen wij daar wellicht ook nog eens gebruik van maken ;). Misschien krijg je daar ook studiepunten voor bij de VU, wij zullen je wel een goede beoordeling bezorgen! We begrepen dat er ook gezellige kroegen en disco's zijn (waar jij inmiddels beroemd en berucht bent :P), dus daar willen we ook nog wel even sfeer proeven (en natuurlijk ook het plaatselijk gedistilleerd;)).

Jij bent nu waarschijnlijk aan het hossen op de "Black Pearl" naar Zweden dus we kijken uit naar je volgende update en foto's :D.

Have fun en tot skypes! xxx

Dein en S-te-fan

• 31 Oktober 2013 - 23:34

Mama:

Moi moi Maud,

Helemaal mee eens; het was een fantastische week! Nu ik je verslag lees, realiseer ik me dat we nogal wat gedaan hebben. Complimenten voor je gedegen voorbereiding!
    Een paar schoenen versleten!
    Opvallend veel bomen en meren gezien. Veel ruimte overal en vriendelijke mensen. Zelfs in Helsinki was het niet "druk, druk, druk".
    Ook genoten van de tijd om te kletsen, te tafelen (zónder wijntje in Scandinavië!) en kennis te maken met je vriendinnen. Super-gezellig.
    Het was even omschakelen, toen ik op 19 oktober vanuit Helsinki in de sneeuw vertrok en enkele uren later in Düsseldorf landde, waar het 20 graden was! De winterjas kon weer de kast in!

Maud, kiitos en veel liefs,