Dein en Stefan - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Dein en Stefan - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Dein en Stefan

Blijf op de hoogte en volg Maud

06 Maart 2014 | Finland, Jyväskylä

Toen ik nog maar net terug was uit Lapland, stond de volgende awesome gebeurtenis alweer op het programma: Dein en Stefan kwamen op bezoek.
Ze waren eerst nog een paar dagen naar Helsinki geweest (omdat ik me toen nog boven de poolcirkel bevond) en kwamen maandag 16 december naar Jyväskylä. Al vroeg op de middag kwamen ze aan bij het station, dus na even de koffers op mijn kamer gedropt te hebben, gingen we lekker de stad in. Eventjes een D-tour via de universiteit. Daar hebben we leuke foto’s gemaakt bij het meer en hebben we lekker gegeten. We hadden geluk, want we waren net op tijd! Na onze lunch zijn we richting centrum gegaan. Hier was net een kerstmarkt aan de gang met veel kraampjes met traditionele Finse producten. Houtwerk, textiel, eten: noem het maar op. Dit was natuurlijk super leuk om te zien, want het bracht een echte kerstsfeer in de binnenstad. Verder zijn we die avond nog wat gaan winkelen en hebben we bij Harry’s wat gedronken. Stefan kreeg de kans om een Fins biertje in te checken.
Na eerst nog even langs de supermarkt te zijn geweest, was het tijd om lekker naar huis te gaan. Dein en Stefan hadden er al een lange dag op zitten, dus we hebben ’s avonds lekker gechilld in het appartement. Mijn huisgenootje, Nataliia, was thuis in Helsinki en had haar kamer voor ons open gelaten. Dit was natuurlijk super fijn! Want met 3e op een kamertje was misschien iets minder ideaal. Op deze manier hadden we alles voor onszelf en ging het perfect.
De volgende ochtend zijn we eerst langs wat meren gelopen en zijn via een omweggetje richting centrum gegaan. Daar hebben we het Natural History Museum of Central Finland bezocht. Weer alle Finse dieren kunnen beschouwen, ons in de geografische geschiedenis van de streek verdiept en natuurlijk de uitkijktoren beklommen. Van daaruit hadden we een prachtig uitzicht op de stad.
Toen we hier uitgekeken waren, zijn we via de grote trappen naar het centrum gegaan. Downtown lekker naar de Subway geweest om een broodje te eten en we hebben gewinkeld en allemaal iets leuks gescoord.
Omdat dit in het centrum lag, zijn we daarna ook nog eventjes naar het Craftsmuseum geweest. Helaas was alleen de vaste tentoonstelling open, maar hier konden we de lokale klederdracht en de textiel bewerking zien. Hoewel ik was er al een paar keer geweest was, vind ik dit museum erg leuk: niet erg dus om er nog een keer heen te gaan!
’s Avonds hebben we pizza gegeten bij Sebastian Bar, dicht bij Kortepohja Student Village. Super grote pizza’s met rendiervlees: Lekker!
Woensdag stond er een lange wandeling op het programma. Via de campus van de universiteit gingen we richting het meer en hebben we een rondje Jyväsjärvi gedaan van 13.45 km. Het was enorm lekker weer met een heerlijk zonnetje. Op deze manier had ik toch nog een soort van Kerstwandeling. We sloten de tocht af met een lunch op de universiteit. ’s Middags zijn we nog even naar downtown geweest om wat te drinken en hebben we nog wat rondgelopen.
Jammer genoeg was dit alweer de laatste dag van het bezoek en de volgende dag gingen ze weer terug naar Nederland. Het waren super gezellige dagen!!

Dankzij Dein en Stefan kan ik weer volop foto’s plaatsen bij mijn verhaaltjes, want zij hebben mij een VIP-abonnement cadeau gedaan! Dank jullie wel!!!

• 11 Maart 2014 - 21:18

Stefan:

Maud!

Goed dat je nog even je Finland verhaal update en dat je ons daar nog even in vernoemd :P. Dan worden we vereeuwigd in je toekomstige boekje ;).

Was inderdaad een top tijd, dus jij ook bedankt voor deze gezellige tijd en kans om eens Finland te bezoeken.

Kus

• 13 April 2014 - 11:35

Dein:

Hey Maud!
    Wat n update deze keer! ...en vette foto's...;)
    T was SUPER gezellig deze donkere Finse dagen!!!
    Tot snel weer op Brabantse bodem sista!