Moi moi! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Moi moi! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Moi moi!

Blijf op de hoogte en volg Maud

07 September 2013 | Finland, Jyväskylä

Moi moi!
Het is een tijdje geleden dat ik mijn eerste verslag heb gepost, dus ik vond dat het hoog tijd was. Ik ben alweer ruim een week in Finland en er is veel gebeurd.
Donderdag 29-08 ben ik in de vroege ochtend met Loes en tante Joke naar het vliegveld in Düsseldorf gegaan. Vanuit daar vloog ik naar Helsinki. Het was een erg rustige vlucht en alles ging goed op tijd. Eenmaal in Helsinki aangekomen ben ik van het vliegveld naar het treinstation gegaan, want daar had ik afgesproken met Emma (mijn tutor). Ik kon bij Emma blijven slapen en de volgende dag ben ik Helsinki gaan verkennen. Het is een erg mooie stad. Veel mooie straten en gebouwen. Ik heb door veel winkelstraten gelopen en heb de Domkerk van Helsinki (Helsingin tuomiokirkko) gezien. Deze domkerk is een Evangelisch-Lutherse kerk aan het Senaatsplein in Helsinki. De bisschop van Helsinki heeft er zijn zetel. Hierna ben ik naar de haven gelopen. Hier vertrokken veel rondvaartboten en veerboten. Ook heb ik een paar mooie tweemasters gezien. Bij de haven zat een man op de stoep die om geld vroeg. Hij had een bordje geschreven met de volgende tekst: ‘Please, give me some money for food. Hungary.’ Hij kwam duidelijk niet uit Hongarije, dus dat was erg grappig! Nadat mijn stille lachbui voorbij was, ging ik verder naar de Oespenski-kathedraal (Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraali). Dit is de grootste Russisch-Orthodoxe kathedraal van heel West- en Noord-Europa en het centrum van de Fins-orthodoxe gemeenschap in Finland.
Omdat het tijd begon te worden om terug naar Emma’s appartement te gaan, heb ik mijn Helsinki-tour hierbij gelaten. Maar niet voordat ik nog een foto had gemaakt van het eerste café dat ik donderdagavond zag toen we in het centrum waren: Bierhuis Amsterdam! Typisch hè.
’s Avonds zijn Emma en ik met de auto naar Jyväskylä gereden en wat mij het meeste opviel aan het landschap was de hoeveelheid bomen. Overal waar je keek waren bomen. Zoveel bomen! In Nederland staan er natuurlijk ook bomen langs de snelweg, maar hier kun je echt 100 km rijden zonder iets anders te zien dan uitgestrekte bossen. Dit was, vooral met de ondergaande zon, een erg mooi gezicht. Eenmaal in Jyväskylä aangekomen heb ik mijn kamer bewonderd en heerlijk geslapen.
Zaterdag, zondag en maandag vooral schoongemaakt en de stad verkend met mijn tutorgroepje. Mijn tutorgroepje bestaat uit 3 Chileense meiden: Catalina, Marleen en Elena, 1 Grieks meisje: Kelly, onze tutor: Emma en natuurlijk ikzelf.
Dinsdag begon het oriëntatieprogramma. Deze introductie duurde t/m vrijdag. Hier hebben we veel uitleg gekregen over allerlei zaken die met de studie en het studentenleven te maken hebben en hebben we rondleidingen gehad over de campus en door de bibliotheek. De campus van de universiteit bestaat uit 3 verschillende delen en ligt in een super mooi stukje Jyväskylä aan een groot meer met veel natuur.
Natuurlijk was er ook nog genoeg vrije tijd om te winkelen en terrasjes te pakken met de meiden. We hebben hier een heel schattig 2ehands winkeltje ontdekt waar je de leukste dingentjes kan vinden!
Donderdagavond was het eerste feest van de Student Union, waar onder andere een live-bandje optrad. We hebben ons hier enorm vermaakt!
Kortom, De eerste week was er een om niet te vergeten!
Hopelijk komende week weer een update!

  • 07 September 2013 - 16:36

    Céline:

    Hee daar!
    Eindelijk je verhaal! Leuk dat je meteen even Helsinki kon verkennen en dat je tutor zo lief was een auto te regelen/ je een ritje aan te bieden.
    Maar vooral die eindeloze natuurlijk lijkt me super mooi! Hoe zijn de Finse mensen trouwens?
    Enjoy!
    Xx

  • 08 September 2013 - 10:42

    Mia:

    Wow Maud,
    Geweldig wat je in je eerste week al aan indrukken meemaakt.
    En....... dat stappen zit ook wel goed denk ik.
    Geniet ervan en ik geniet mee door je mooie verhalen.
    Groetjes Mia

  • 08 September 2013 - 14:44

    Judith:

    Zo, al die Finse namen, onuitspreekbaar? Mooie foto's! Lijkt me ook prachtig met herfstblaadjes en in de sneeuw etc ! xx

  • 08 September 2013 - 20:30

    Dinie En Wouter:

    Hoi Maud,
    Misschien is dit het tweede bericht.
    Er is zojuist een reactie op jouw verslag weggefloept.- -ik zit in het donker te typen en heb waarschijnlijk op een verkeerd knopje gedrukt-- Wég is mijn bericht en ik was nog niet klaar. De volgende keer schrijf ik wat uitgebreider. Geniet van alle indrukken en kansen en succes met je studie.
    Groet, Wouter en Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 13876

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: