Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Maud

09 December 2013 | Estland, Tallinn

Afgelopen woensdag gingen Marleen en ik naar Tallinn. We moesten al om 4.00u thuis vertrekken en gingen met de trein naar Helsinki. Van daaruit met de boot naar Estland. De boottocht was niet zo lang en dus waren we al rond 14.00u in de haven van Tallinn. Deze middag hebben we vooral veel winkeltjes bezocht in het nieuwe centrum en wat gegeten bij de Hesburger. Daarna gingen we naar ons hotel om in te checken en onze spullen weg te leggen. Het hotel lag echt heel dicht bij het centrum, dus dat was erg fijn. De kamer was echt ieniemienie en we hadden met de gang een gedeelde badkamer, maar het was helemaal prima! We hadden er ten slotte ook super weinig voor betaald. Het was schoon, dus het was goed!
’s Avonds gingen we naar Stockmann. Dit warenhuis, wat ze ook in Finland hebben, was nog best lang open. Hier hebben we dus de avond doorgebracht en een lekkere pasta met mozzarella en tomaatjes gegeten.
De volgende dag begon met een gratis rondleiding door het oude centrum van Tallinn. Deze tour werd gegeven door een enthousiaste student die heel veel over de stad en de geschiedenis wist. We hebben veel gezien tijdens deze ochtend en ik heb zelfs in een toevallig moment de ambassade van Nederland gespot! Het oude centrum is echt mooi. Mijn ervaring was een beetje te vergelijken met die in Gamla Stan, Stockholm. Je hebt het gevoel dat je in de Middeleeuwen terecht bent gekomen.
Ons hotel lag in het moderne nieuwe deel, met veel hoge flats en kantoorpanden. Als je dan richting oude centrum loopt, kom je op den duur langs de oude stadspoorten en vanaf dat moment zit je in een sprookje. Dat sprookjes effect was nu extra sterk, omdat de hele stad versierd was met kerstverlichting. Ook in Tallinn werd het al rond 15.30u donker, dus we hebben veel kunnen genieten van al die lampjes.
De rondleiding eindigde op een plein: Town Hall Square, waar op dat moment een kerstmarkt was. Hier zijn we in een heel schattig cafeetje gaan zitten waarvan de inrichting heel traditioneel was. Ik gok zo in de stijl van rond 1300. De ruimte was alleen verlicht met kaarsen, er waren houten tafels en banken, het personeel had traditionele kleding aan en de Glögi kwam uit houten tonnen. Hier hadden we voor 3 euro een heerlijk rendierenpasteitje en een mok warme Glögi!
De rest van de middag zijn we alle souvenirwinkeltjes afgegaan en hebben we genoten van de prachtige omgeving. Ook zijn we nog naar 2 musea geweest: naar het Estonian History Museum en naar het Puppet museum. In dit laatste museum hebben we onze eigen NUKU-muntjes geperst! Je moest 5 eurocent in een automaat doen en dan aan een wiel draaien. Vervolgens kwam er een NUKU-munt uit. Wij dachten eerst dat het misschien nep was: Je stopt je 5 cent erin en er komt een ander muntje uit. Daarom hebben we het ook geprobeerd met een muntje van 10 pesos uit Chili. Het werkt echt!
Nu was het ondertussen al avond geworden en we kregen honger. We gingen dus op zoek naar een lekker restaurantje. Na wat veel te dure restaurants overgeslagen te hebben, vonden we een heel leuk zaakje met een nationale keuken: precies wat we wilden!
Later op de avond zijn we nog naar een café in de buurt van ons hotel geweest en hebben we de tweede dag zeer goed afgesloten!
Zondag moesten we eerst uitchecken. Gelukkig konden we onze bagage bij de receptie laten, want onze boot ging pas om 18.00u. Na alles geregeld te hebben in het hotel, gingen we met de bus naar de Tallinn Teletorn: de Televisietoren van Tallinn. Dit was een prachtige plek met een 360° overzicht van de omgeving. Helaas mocht je maar een uur in de uitkijktoren op de 21e verdieping blijven. Dus toen het tijd werd om weg te gaan, zijn we naar de Botanische Tuin geweest. De ruimtes met de exotische planten hadden heerlijke tropische temperaturen! Perfect dus om even te ontsnappen aan het vriezende Tallinn en lekker te ontdooien.
Toen werd het helaas al tijd om terug naar de haven te gaan. Rond 21.00u waren we weer in Helsinki, wat ook prachtig was met al die kerstverlichting.
Het was een super stedentrip!

• 09 December 2013 - 20:55

Mama:

Hoi Maud,
    Gelukkig heb je weer een leuk reisverslag geschreven, met mooie foto's erbij. Zo kunnen we je tóch volgen, ondanks dat er nauwelijks tijd over blijft om te skypen!
    Heel veel plezier verder!
    Liefs xxx
    Mama

• 09 December 2013 - 21:30

Tessa:

Super :)!!!

• 09 December 2013 - 22:46

Arie:

Hey Maud,

Mooi verhaal.Je merkt aan je verhalen dat je 't je goed gaat daar.
    Ja 15.30 u is wel heel vroeg donker! maar gelukkig hebben we overmorgen de vroegste avond!
    Erg benieuwd naar je verhalen als ik je weer live zie.
    Veel fijns nog.

gr. Arie

• 09 December 2013 - 22:54

Dein:

Ha Maud!
    Weer een mooi verhaal erbij! Leuk om jouw sprookjes zo te lezen! ;)
    Vet btw die apotheek uit de Middeleeuwen!
    Tot heel-super-snel!!! :D
    xxxx Dein

• 10 December 2013 - 09:35

Stefan :

Uch Sterk Krijgster,

Omdat jij zo enthousiast bent over de "back in time" belevenissen dacht ik.....wat betekend Maud eigenlijk...? Nou zie hierboven ;).

Mooie verhalen weer! Geniet er nog even van en binnenkort kletsen we weer een paar daagjes LIVE bij! Dan gaan we samen een borrel drinken op jou prestaties en verhalen in Finland (en daarbuiten, als je begrijpt wat ik bedoel :P).

Groetjes,

Gekroond/ Zegekrans

• 11 December 2013 - 13:18

Thecla:

Hallo Maud,
    Zo te lezen heb je weer een fijn en indrukwekkend weekend gehad.
    Wij blijven via je verslagen op de hoogte van je 'stage' in Finland.
    Groetjes,
    Thecla en Jo.