Van alles en nog wat - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Blijf op de hoogte en volg Maud

03 December 2013 | Finland, Jyväskylä

Het is alweer bijna een maand geleden dat ik een reisverslag heb geschreven, dus het werd wel eens hoog tijd! Ik heb in die maand veel meegemaakt en gedaan.
Dinsdag 5 november heb ik meegedaan met een typisch Finse kerstactiviteit. Ik vond dat nog wel aan de vroege kant om al met kerst te bezig te zijn, maar hier beginnen ze er nou eenmaal vroeg aan. We gingen met de bus naar een van de oudste boerderijen in de buurt van Jyväskylä, die voor het grootste deel nog traditioneel ingericht was. Eerst kregen we een korte rondleiding door de boerderij. Het was net of je in de jaren ’30 was beland! Daarna mochten we aan mooi gedekte tafels gaan zitten en kregen we rijstpudding, kenmerkend voor Finse kerstdagen, en appelsap gemaakt van eigen appels. Toen iedereen lekker vol zat begonnen de workshops. We leerden hoe je ‘gingerbread’ figuurtjes kon maken en ook hoe je traditioneel Finse Karelische rijstpasteitjes (karjalanpiirakat) moet maken. Tot slot hebben we met z’n alle nog een geweldig gingerbread house gemaakt en al onze zelfgemaakte dingen opgegeten. De sfeer was echt heel goed en het was fijn om al in de kerstsfeer te komen met deze donkere dagen!
Later die week kreeg ik zowaar een pakketje uit ons Kikkerlandje! Een Nederlands overlevingspakket met stroopwafels en gevulde speculaas en een heel lief rendier. Dankjewel Nick!
En jawel hoor, half november viel eindelijk de eerste sneeuw! Dit maakte fietsen een stukje moeilijker, maar gelukkig niet onmogelijk! Helaas ging het een aantal dagen later dooien, waardoor de besneeuwde wegen veranderden in ijsbanen. Toen heb ik mijn fiets maar even thuis gelaten. Gelukkig is er sinds dien weer heel wat sneeuw bovenop gevallen en gaan we nu echt richting de Finse winter. Ik moet zeggen dat ik kou in november en december wat overschat had. Het valt namelijk nog enorm mee, zo tussen de +2 en -10°C. Blijkbaar zijn de koudste maanden hier januari en februari. Toch maar goed dan, dat ik hier niet het tweede semester zit!
Woensdag 20 november had ik mijn eerste (en enige) tentamen. Heel spannend, want het was een hoop stof. Uiteindelijk waren het maar 2 vragen (waar we 8 bladzijden antwoordformulier voor hadden gekregen), dus je kunt je voorstellen wat voor leuke vragen dat waren! Gelukkig heb ik mijn uitslag gekregen voordat ik dit verslagje online zette, want: ik had voor het tentamen een 4 (op een schaal van 1-5)! Gehaald dus!
Ook heb ik het resultaat terug van mijn eerste eindopdracht. Een onderzoeksvoorstel over Self-Regulated Learning voor het vak Developing Effective Learners: een 5 (weer op die 1-5 schaal). Dus daar was ik heel erg blij mee!
In november begon ook mijn vak ‘Biopsychology of the Normal and Abnormal Development’. Het grappige was dat dit vak gegeven werd door een Nederlandse docent! Een professor van de Rijksuniversiteit Groningen. Een Vlaamse klasgenoot vroeg hem of we de eindopdracht ook in het Nederlands mochten schrijven. Hij moest er even diep over nadenken (dat is voor hem natuurlijk ook makkelijker nakijken), maar kwam tot de conclusie dat het eerlijker was als iedereen het in het Engels schreef. Jammer, maar te begrijpen. Wel fijn om weer eens Nederlands te kunnen praten met je docent!
Verder zijn Judith en ik eindelijk gespot in Overspel (let op! Van de VARA, niet ‘Overspel in de Liefde’ van net5!!!) Dit is een super goede Nederlandse misdaadserie waar Judith en ik in het 2e seizoen hebben gefigureerd.
Zondag 24 november was ik uitgenodigd op een international diner, georganiseerd door de ‘ouders’ van Marleen haar Finse ‘Friendship Family Program’-gezin. Het thema was kerst en er waren wat muzikale optredens in deze kerstsfeer. Ik had zelf speculaas meegenomen (niet echt voor kerst, maar wel heel Nederlands!) en alles was echt lekker. Marleen haar Finse ‘moeder’ vond het heel rot dat ik geen Finse familie had, dus ze nodigde me meteen uit voor de volgende afspraak. En dat was afgelopen zondag. Marleens ‘ouders’ (Timo en Paula) hebben 5 internationale studenten en we gingen samen naar hun huis. Het was nog best een stukje rijden, een kilometer of 45. Het huis lag prachtig, midden in de besneeuwde natuur. Paula had allemaal traditionele Finse kerstgerechten gemaakt en het was super lekker! Daarna gingen we met de internationale meiden naar buiten en hebben daar op het veld een pracht van een sneeuwman gemaakt. Het waren 3 meiden uit Afrika, 1 meid uit Chili, 1meid uit Tsjechië en ik, dus we waren eigenlijk maar met 2 die wisten hoe je een fatsoenlijke sneeuwman moest maken (sneeuwballen rollen). We hebben onze ervaringsdeskundigheid laten zien en het was een heel grappige middag. Na ongeveer een uur was de sneeuwman af en gingen wij verkleumd weer naar binnen. Daar stond het zelfgemaakt gebak met Glögi (soort Finse glühwein zonder alcohol) al op ons te wachten. De hele middag was net alsof we in een kerstfilm terecht waren gekomen. Geweldig!
Afgelopen vrijdag zijn we met een aantal mensen ( 2 Finse jongens, Marleen en ik) naar een ijshockeywedstrijd geweest. Het team van Jyväskylä (JYP) tegen the Pelicans (uit Lahti, het zuiden van Finland). Dit was echt een mooie ervaring! Zo snel dat die mannen kunnen schaatsen! En dan tussendoor ook nog even zorgen dat je je met die puck bezig houdt! Het meest typische vond ik dat ze de wedstrijddelen (3x 20 min.) 2 keer per deel onderbraken voor reclame!!! Zit je een keer niet voor je tv, krijg je er nog reclame tussendoor!! Verder was de ervaring redelijk vergelijkbaar met die in een voetbalstadion: krijgsliederen, trommels, tegen de scheidsrechters schreeuwen als je het ergens niet mee eens bent en het hele stadion op z’n kop als er een doelpunt gemaakt wordt. JYP had gewonnen met 5-2 en de sfeer in het thuisstadion was dus opperbest.
Nu nog maar 4 weken te gaan. Maar wat voor weken: Morgen vertrek ik met Marleen naar Estland, Volgende week gaan we naar Lapland, als ik terug kom, komen Dein en Stefan en dan is het kerst! Nog genoeg om naar uit te kijken dus!!

(Voor alle foto’s: Bekijk Foto’s)

  • 03 December 2013 - 21:57

    Mia:

    Lieve Maud, wat maak je mooie dingen mee. Ook fijn dat je daar zoveel mooie/warme mensen om je heen hebt, het thuisfront is tenslotte wel een paar km van daar verwijderd.
    Fijn dat dein en Stefan ook bij je op bezoek komen.

    Geniet van de kou en de warmte om je heen

    Groetjes Mia uit Heeze

  • 04 December 2013 - 10:53

    Annette:

    Hi Maud,
    Wat leuk, je verslag. Een hele ervaring voor je.
    Zeg, maar vertel eens in welke aflevering(en) je gefigureerd hebt bij Overspel ? Ik volg deze serie nl.
    Lieve groetjes
    Annette

  • 04 December 2013 - 13:24

    Lieke:

    Hee Maud,

    Fijn om te lezen dat je weer een hoop leuke dingen hebt meegemaakt daar in het koude Finland! ;) En zo te zien hoef je je de komende weken ook niet te vervelen, je komt nog tijd tekort!
    Leuk dat je ook echt wat meemaakt van de Finse cultuur en dat deze Finse familie zo lief voor je is :)
    Geniet van je laatste weken daar!

    Liefs, Lieke

  • 04 December 2013 - 13:59

    Aniek:

    Hey Maud :)

    Wat leuk en herkenbaar allemaal!!! Ik heb de Zweedse Glögg ook al in huis gehaald. Geniet nog maar lekker van die laatste weekjes, want voor je het weet zijn ze voorbij. En geniet ook van Estland en Lapland, want uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ze allebei ontzettend mooi en de moeite waard zijn!

    xxx uit Maastricht,

    Aniek

  • 04 December 2013 - 19:11

    Mama:

    Lieve Maud,
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt in Finland (...en omgeving!...) en dat je, samen met vriendinnen veel onderneemt.
    Gelukkig heb je ook tijd gehad om te studeren! Tentamen gehaald: Proficiat!! (Haha, écht moederpraat)
    Geniet nog van de laatste weken.
    Groetjes, veel liefs,
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 13843

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: