Fietsen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Fietsen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Fietsen

Blijf op de hoogte en volg Maud

13 September 2013 | Finland, Jyväskylä

Jyväskylä is een redelijke fietsstad (maar niets overtreft natuurlijk DE fietsstad Amsterdam). Dus op een van de eerste dagen zijn wij meteen fietsen gaan kopen. Transport is op deze manier een stuk makkelijker en goedkoper! Bij een leuk (nou ja…) fietsenwinkeltje hebben we wat 2e hands fietsen op de kop kunnen tikken. Mijn pronkstuk koste maar liefst €70,00: redelijk goedkoop voor een fiets zou je denken. Maar wat je dan nog niet weet is dat dit de ‘kale koopprijs’ is. Je hebt dan een fiets, maar nog geen slot, bel of lichten. Deze kun je er uiteraard nog allemaal bij kopen. Maar goed, het was geregeld: we hadden makkelijk vervoer!
Toen kwam uitdaging 2: Het heuvelachtige landschap (en ik dacht dat Finland vlak was!). Dit was vooral voor de minder ervaren fietsers onder ons een hele kluif. Maar we zijn alweer bijna 2 weken bezig op onze fietsjes, dus dat gaat steeds beter. De heuvel op hoeft niemand meer af te stappen om te lopen! Ik ben wel benieuwd naar de winter, want schijnbaar vallen hier veel mensen van hun fiets door die gladheid…
Tot slot uitdaging 3: Achterop zitten. Dit is volgens mij alleen in Nederland een gangbaar fenomeen. Ik werd nogal raar aangekeken toen ik dat voorstelde omdat we 1 fiets te weinig hadden! Nadat een paar angsten overwonnen waren, durfde men het toch aan om bij mij achterop te zitten. Natuurlijk werd mij constant gevraagd of het niet te zwaar was en of het nog ging. Uiteindelijk werd de conclusie “You’re Wonder Woman” getrokken, omdat ik de heuvels op fietste met iemand achterop.
Dat zijn zo van die momenten dat je spontane gevoelens van vaderslandsliefde krijgt: Wij Nederlanders zijn toch heel wat gewend als het op fietsen aankomt!

  • 13 September 2013 - 22:50

    Dahnja:

    Haha, laat ze daar maar eens zien hoe echte Hollanders fietsen! You go girl!!

  • 15 September 2013 - 09:44

    Femke:

    Die Maud! Komt straks lekker afgetraind terug!

  • 15 September 2013 - 12:09

    Suzanne:

    Ha Maud,
    Klinkt goed, mooi dat je ook meteen als pro bekend staat! In de winter ga jij straks ook vast als enige met gemak die lagen sneeuw doorkruisen.
    Grtzz

  • 15 September 2013 - 16:11

    Lieke:

    Het is wel weer te merken dat je een die-hard Nederlander bent! Nu de winter nog door met al die glibberige wegen en -30 graden..! Ik zal je tegen die tijd wel wat zon opsturen, die heb ik dan genoeg ;) X

  • 22 September 2013 - 20:57

    Dein:

    Haai Wonder woman!
    Laat ze daar maar eens zien hoe dat moet: fietsen (inclusief uitdagingen)! ;)
    ...Ik hoop btw wel dat je jouw fiets nog kan vinden als het begint te sneeuwen daar?! ...Nou ja, al dat wit heeft ook wat natuurlijk! (...uitdaging 4???)
    Bye, bye! xxx

  • 03 Oktober 2013 - 20:33

    Celine:

    OMG, ik had dit verslag helemaal niet gezien! Hoe lollig om daar lekker Nederlands te doen met fietsen en dat andere mensen achter op zitten zo raar vinden! Maar ik ben het wel met ze eens dat je een Wonder Woman bent als je de berg kunt met iemand achterop ;)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 13848

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: