Wist je dat - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Wist je dat - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Wist je dat

Blijf op de hoogte en volg Maud

11 Oktober 2013 | Finland, Jyväskylä

Op zo’n avontuur in het buitenland kom je natuurlijk ook allerlei kleine dingetjes tegen, waar je op zichzelf geen heel verhaal over kunt schrijven. Daarom wijd ik dit reisverslag aan een verzameling van deze kleine dingskes.
In de winter kan het hier erg koud worden. De sneeuw die daarbij komt kijken, brengt vaak een hoop gladdigheid met zich mee. Maar in Jyväskylä hebben ze daar wel wat op gevonden. De hoofdwinkelstraat is namelijk… verwarmd! Lekker warm aan je voetjes en je staat een stuk steviger.
Op de universiteit zijn 8 studentenrestaurants, waar je echt heerlijk kunt eten (kan de VU nog wat van leren!!). Elke dag is er keuze uit een aantal verschillende gerechten met vlees, vis of vegetarisch. Het varieert van forel tot ovenschotels en van kip-kerrie tot panpizza. Brood, salade en water, sap of melk zit er gewoon bij. En het beste van alles is: Studentenprijs is €2.60!!
Drop is hier net zo gangbaar als in Nederland. En ook hier hebben ze dat in allerlei soorten en maten. En volgens mij moet je er gewoon mee opgegroeid zijn, want voor al mijn nog-nooit-drop-gehad-hebbende vrienden was het eerste dropje een onsmakelijke ervaring.
Toen ik een tijdje geleden in de supermarkt was, verkeerde ik even in totale shocktoestand. Wat lag daar nou in het rek? Zag ik dat wel goed? : Dutch Spiced Cookies (a.k.a. Speculaas)!! Het lijkt erop dat ik minder ver van huis ben dan ik denk!
Alcohol is hier wel weer een heel ander verhaal dan in ons vrijgevochten kikkerlandje. Hier in Finland is de overheid bezig met een erg groot ontmoedigingsbeleid als het op alcoholgebruik aankomt. De belastingen over alcohol zijn hoog, de winkels verkopen geen alcohol tussen 21.00u. en 09.00u. en voor iets sterkers dan bier of cider kan je bij de supermarkt niet terecht. Zelfs wijn is er niet te koop. Er is een winkelketen (een slijter) die het monopolie heeft op het verkopen van sterkere drank. Wil je dus een fles wijn, vodka, cognac of Martini, is er welgeteld 1 winkel in heel Jyväskylä waar je dat kunt gaan halen.
En vandaar de o zo populaire ‘Booze Cruise’ van Helsinki naar Tallinn, waar de Finnen dankbaar gebruik maken van de belastingvrije aankoopmogelijkheden op de boot en de lagere alcoholprijzen in Estland.
Jyväskylä wordt, net als Eindhoven, City of Light genoemd en een paar weekjes geleden hadden ze hier een soort mini-Glow. Erg leuk om te zien. Je kreeg er echt een kerstgevoel bij: Lekker koud en mooie verlichting overal. Alleen de sneeuw moesten we er nog even zelf bij denken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 13844

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: