Ween Maan Wiljaa - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Ween Maan Wiljaa - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Ween Maan Wiljaa

Blijf op de hoogte en volg Maud

30 September 2013 | Finland, Jyväskylä

15 september waren we naar het Harvest Festival (Ween Maan Wiljaa) geweest hier in Jyväskylä. Dat is een grote markt met allemaal nationale producten en kenmerkt de ‘herfstoogst’ van velden, tuinen en meren. Boeren, vissers en ambachtslieden presenteren en verkopen hun oogst: biologische producten, vis- en vleeswaren, gebak en verschillende ambachten.
Catalina, Elena en ik waren hier heen geweest met de Finse ouders van Catalina. Nee, dit zijn niet haar echte ouders, maar ze doet mee aan het ‘Friendship Family Programme’, waarbij een Fins gezin je kennis laat maken met het land en de cultuur.
Het was mooi weer en lekker druk. Eerst zijn we gewoon wat rond gaan lopen om kraampjes te bekijken. Alles zag er erg leuk uit. In de tussentijd had Kelly zich ook bij ons aangesloten en hadden we allemaal wel honger gekregen. De Finse ouders namen ons mee naar een overheerlijk eetkraampje waar we met z’n allen genoten van vis, groente en aardappeltjes. Voor het dessert gingen we naar het kraampje van een ‘nostalgische vereniging’ die op traditionele wijze (zoals het leger dat deed rond de tijd van de Tweede Wereldoorlog is mij verteld) crêpes maakte. Dit was leuk om te zien en weer heel lekker.
Een van de verkoopkraampjes verkocht leren spullen zoals handschoenen en portemonnees. Ik had een paar leuke wanten gezien. De kwaliteit was heel goed en de prijs nog beter, dus ik zag mijn kans. En toen ik hoorde dat ze van rendierenleer gemaakt waren, was ik helemaal verkocht.
Het was een erg geslaagde dag en heel grappig om zoveel van de Finse cultuur te zien.

  • 30 September 2013 - 12:54

    Eline:

    Hey Maud!
    Dat ziet er gezellig uit!
    En zo te zien kregen jullie ook echt een heel bord vol, haha.
    Geniet er maar lekker van daar in Finland!

    Liefs, xx Eline

  • 30 September 2013 - 17:58

    Arie:

    Hey Maud,

    Goed bezig jij, mooi om te lezen.
    Goed plan dat je alvast dikke originele finse wanten gekocht hebt.....de winter komt eraan daaro in het hoge noorden!! en dan heb je aan die Nederlandse wantjes niks...dat zijn neppers.
    Koop ook nog een rendieren jasje en zo'n Finse eskimo muts....kei gaaf

    Ga je goed, mooie ervaring
    gr. Ar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 13845

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: