Kerstmis - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Blijf op de hoogte en volg Maud

07 Maart 2014 | Finland, Jyväskylä

Dit jaar was Kerst een beetje anders dan normaal. Niet in Nederland, maar in de Finse donkerte van Jyväskylä.
Waar je in Finland echt rekening mee moet houden rond Kerst, is dat alles (en dan ook echt alles) de hele week dicht is. Niet echt handig als je nog wat dingen wilt regelen voor je vertrek.
De studentencampus Kortepohja was ook heel stil tijdens de kerstdagen. Het was overduidelijk dat de meeste Finse studenten bij hun ouders zaten en de meeste buitenlandse studenten alweer vertrokken waren.
Ik heb Kerst dit jaar gevierd met een hele goede vriendin: Marleen. Zoals ik al zei: anders dan anders, maar toch heel gezellig!
Op Kerstavond gingen Marleen en ik eerst naar een feest voor ‘alle zielige familieloze studentjes’. Hier was eten, werden spelletjes gedaan en hebben we veel lol gehad. We gingen rond een uurtje of 23.00u weer verder, want om 00.00u begon de Kerst-mis in de Katholieke kerk van Jyväskylä. Wij dachten dat dit een Engelstalige mis was, maar het bleek gewoon Fins te zijn. In het begin een beetje vreemd, maar het had eigenlijk wel wat.
Op eerste Kerstdag hadden Marleen en ik ’s middags afgesproken om samen een Kerstdiner te koken (en eten natuurlijk). Van te voren waren we nog even het bos in geweest om een kerstboom te halen. Achteraf bleek dat dit eigenlijk niet zo’n boom-vriendelijk idee was, maar hè, we hadden er een.
Omdat het in onze beide families ‘traditie’ is om kalkoen te eten met Kerst, wilden wij dit ook klaarmaken. Het was nog een hele uitdaging om dat te vinden, maar uiteindelijk hadden we lapjes kalkoenfilet weten te bemachtigen.
We hadden echt goed ons best gedaan in die kleine M-building keukentjes, want het resultaat mocht er wel zijn! Zelfgemaakte chocoladetaart en Joulutorttu’s (traditionele Finse kerstgebakjes), heerlijke aardappeltjes uit de oven, groente (rauw en warm), Stroganoffsaus en natuurlijk de kalkoen.
’s Avonds hadden we nog een bekende Finse Kerstfilm gezien: Joulutarina. Een aanrader voor de volgende kerstdagen wellicht!!
Tweede Kerstdag was ongeveer een herhaling van eerste Kerstdag, want we hadden nog veel eten over. In de middag had ik ook nog even geskyped met het thuisfront, die toen allemaal lekker aan het welverdiende Kerstdiner zaten na een lange traditiegetrouwe Kerstwandeling.
Hoewel ik Kerst 2013 dus op een heel andere manier heb gevierd, was het een super gezellig feest.