Lapland, Bugøynes - Reisverslag uit Bugøynes, Noorwegen van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu Lapland, Bugøynes - Reisverslag uit Bugøynes, Noorwegen van Maud Renswouw - WaarBenJij.nu

Lapland, Bugøynes

Blijf op de hoogte en volg Maud

29 December 2013 | Noorwegen, Bugøynes

Zoals ik in mijn vorige verslag al zei, gaat dit over een van de Lapland-dagen. Op vrijdag gingen we naar Bugøynes in Noorwegen. Dit was een aardig eindje rijden en we vertrokken dus ook heel vroeg in de ochtend. De tocht was erg mooi. Je zag duidelijk aan de natuur dat we steeds meer richting noorden reden.
In Bugøynes aangekomen, maakten we kennis met een Noorse vrouw. Ze had verschillende vakantiehuisjes in het dorpje en vertelde ons over het vissersplaatsje. Ze hadden de prijs gewonnen voor ‘Beste King Crab van Noorwegen’ en dat was een hele prestatie, omdat het echt een mini-dorp is.
Hierna mochten we in de sauna aan de oever van de Arctische Oceaan… Je kunt vast al raden wat dat betekende. Na een saunabeurt moet je altijd afkoelen… Er waren geen douches… Oplossing: afkoelen in de zee.
Door een warme golfstroom bevriest deze oceaan daar nooit. Het water was ongeveer 5°C., dus dat was een enorm leuk vooruitzicht. De Noorse mevrouw vertelde ons hoe gezond het water was, door alle mineralen die erin zaten. Het was blijkbaar ook erg goed voor allerlei dingen als artrose en reuma… Dat zullen we dan maar geloven zeker.
Maar als je de kans krijgt om in de Arctische Oceaan te gaan, dan grijp je die natuurlijk met beide handen aan! Dus na lekker gestoomd te hebben in de sauna, gingen we de uitdaging aan. De zee was nog best een eindje lopen (door de sneeuw) van de sauna, dus voordat je de oceaan überhaupt bereikt had, waren je voeten al bevroren. Mijn teenslipper dreef af en van mijn tenen moest ik niet meer al te veel hulp verwachten, dus ging ik al snel op blote voeten verder in de zee. Dat was KOUD!!!
Gelukkig is het vastgelegd op foto’s, ander zou niemand me geloven!
Na deze bevriezende, maar geweldige ervaring wilde we toch echt nog even terug de sauna in om op temperatuur te komen. Hierna weer lekker omkleden in de dikke jassen en skibroeken. Heerlijk warm!
Als lunch kregen we zelfgemaakte vissoep aangeboden, die natuurlijk geweldig smaakte na deze ervaring. We hadden nog heel even tijd om het dropje te bekijken, maar moesten helaas alweer te snel terug naar de bus, voor de lange terugreis.
Ik twijfelde vooraf of ik wel die zee in zou gaan, maar ben enorm blij dat ik het gedaan heb!! Wie kan nou zeggen dat hij in de Arctische Oceaan is geweest!!

  • 29 December 2013 - 20:20

    Mama:

    Lieve Maud,

    Het was weer genieten van je meeslepende reisverslagen, met mooie foto's en zelfs video's!!
    Bij het zien van de bikini-beelden in de sneeuw en in zee, kreeg ik het hier, lekker warm achter mijn computer, nog bijna koud. Stoer hoor!

    Liefs, xxx,
    mama

  • 29 December 2013 - 23:25

    Dein:

    Ha Maud!
    Super stoer!!! Zulke bikini-kiekjes heeft niet iedereen! Brrr... En dat geknuffel met die Husky's...brrr...!
    Prachtige foto's en zelfs filmpjes!
    Tot snel sista! xxxx

  • 06 Januari 2014 - 17:02

    Suzanne:

    Ha Maud,

    Wat een cool verhaal, brrr, ik krijg het er bijna koud van als ik het lees.
    Gelukkig is het hier bijna tropisch warm voor de tijd van het jaar! Het lijkt me erg mooi wat je op je tripje hebt gezien! Ik hoop voor je op nog veel meer mooie avonturen in de sneeuw.

    Groetjes van je nichie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bugøynes

Maud

Ik ben een 3e jaars Pedagogische Wetenschappen-student aan de VU Amsterdam en ga 4 maanden naar Finland voor mijn studie!

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 13839

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: